tisdag 14 april 2009

Satyricon med förband - Trädgårn, 13/4

Kvällen började med att man anlände till Göteborg för att sedan besöka ett förfriskningsställe med ett par kamrater. Kl 19.00 slogs portarna upp till Trädgårn som ligger ca 150 meter från Avenyn. Huvudbandet som skulle äntra scenen var black metal-bandet SATYRICON från Norge. Förbanden bestod av dödsmetall-bandet DEGRADEAD från Stockholm och svartmetall-bandet ZONARIA från Umeå.

DEGRADEAD äntrade scenen först och drog av ett par låtar. Jag kommer inte ihåg om jag har hört dem förut, men de spelade rätt bra och bjöd på ett par goa headbangningar. ZONARIA gick på scenen efter förstnämnda och bjöd på ett riktigt gött "röjj". Jag har hört dem förut men de gick inte hem i mina öron, men tack vare det trevliga framträdande som dem bjöd på så ska jag allt ge dem ett försök till. Jag kände att det fanns lite influenser från MARDUK eller något annat extrem black metal-band, kanske BELPHEGOR. Hur som helst jag tyckte att
ZONARIA var bättre på scen än DEGRADEAD.

SATYRICON med Satyr i spetsen var helt klart suveränt. De hade ändrat line-upen sen senast jag såg dem, och det är fullständigt helt klart att man ska göra. De bjöd på låtar som Black Crow on a tomb stone, Pentagram Burns, K.I.N.G., Now, Diabolical, Commando, Filthgrinder m.m. Helt klart värt pengarna man brände för att få en biljett. Jag tyckte att vi som stod längst fram gav bra respons på Satyrs ordrar om att hänga med i låtarna. En sak som jag nu kan konstatera är att om man vaknar dagen efter med ont i nacken så tycker iaf jag att det har varit ett bra gig!

Som video så bjuder jag på den första black metal-låten det gjordes musikvideo på. Rätta mig gärna om jag har fel.



Med dessa ord sagt så rekommenderar jag er att köpa en biljett till SATYRICON och dess förbands kommande konserter.

1 kommentar:

Kim sa...

Inte för att jag tänker ta strid med dig om det ("första black metal-låten")... men jag antar att det beror lite på hur man räknar? Bathorys enda musikvideo "One Rode To Asa Bay" gjorde 1990... "Nemesis Divina" kom 1996... Å andra sidan var kanske inte Bathorys musik så mycket black metal längre 1990?

Underbart att höra att Satyricon var till belåtenhet, har ännu inte kunnat bestämma mig om Sthlms-spelningen om en vecka... Kul att Deagradead också skötte sig bra. Själv tycker jag det jag sett (och hört) av dem håller hög klass. Liksom Zonaria. En god bryggd sammantaget :)