lördag 25 april 2009

Jex Thoth - psychadelisk doom metal

I senaste numret av det musikmagazinet som jag anser är bäst i Sverige, Close-Up Magazine så följde det med en bonus-skiva från I Hate (tidagare I Hate Records). På denna eminenta skiva har bolagschefen Peter Lidén, som förövrigt är sångare i döds thrashande TERRORAMA, samlat en drös med musikgrupper som han tycker är bra. På skivan får man höra band som tyska MINOTAUR, tjeckiska black metal bandet ROOT, brasilianska VULCANO, svenska COUNT RAVEN, amerikanska JEX THOTH m.m.

Jag har, om jag nu inte nämnt det förut, en viss dragning till det psychadeliska musik-soundet. Så jag blev paff när jag hörde JEX THOTHs Sons of Yule på denna skiva ihop med band som lirar black metal, thrash metal, doom metal och death metal. Men efter att ha läst igenom den artikel som finns med i månadens nummer av Close-Up så klarnar det upp. En man vid namn Ola Blomqvist jobbade ihop med Peter förut på skivbolaget, och han var en stor doom-fantast. Över till JEX THOTH igen. Gruppen som kommer ifrån San Fransisco, USA, bildades 2007 och hette då Totem. Dock bytte de namn rätt snabbt till den kvinnliga sångarens namn, JEX THOTH. Deras debutalbum släpptes förra året, 2008, och har namnet JEX THOTH. Jag tycker, efter att ha lyssnat igenom en del på youtube, att deras album är värt att inhandlas.

Nedanför så kan ni se den låt som fick mig att kolla lite extra på gruppen.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag blev också rätt positivt överraskad av just Jex Thoth på den given från I Hate! :-)

Å andra sidan tyckte jag dessvärre att resten av skivan innehöll stora portioner dynga...

Gissar att jag aldrig kommer att bli I Hate's största kund, även om jag gärna lyssnar på Jex & Co en gång till.

mesphito sa...

Jag kan inget annat än att hålla med dig. Jag trodde Roots låt, "Pisen por Satana", från deras debutalbum skulle vara råare men icke.