fredag 9 oktober 2009

Hinsidig - Livet

Efter en tid av förändringar för mig personligen så har jag inte haft varken tid eller ork att upptäcka nya band utan nöjt mig med att lyssna på det jag har. Men när jag satt och slö-surfade på en av nätets alla metal-siter så stötte jag på HINSIDIG. Kollade upp deras myspace och den bilden jag fick av dem var positiv. Bandet har funnits i ca 2 år och har medlemmar från Norge och Tyskland. Bandet har för närvarande släppt en demo och planerar att släppa ett fullängdsalbum snart, enligt deras Myspace sida.

Namnet betyder, enligt Google Translate, livet, men det kan säkert lika gärna vara liv. Någon med bättre kunskaper i norska kan rätta mig om jag har fel. Musiken är atmosfärisk och skön att lyssna på, särskilt då den senaste tiden varit fylld av diverse hårdare band som lirar i death metal-genren.

Här nedanför följer en låt från deras demo, Bak og Forbi... från 2009.

2 kommentarer:

Kim sa...

Låter väldigt fint det där, tycker om kombinationen av BM och "ambient" eller vad det kallas, stämningsfullt :) Jag ser att en av deras influenser är Wolves in The Throne Room, mycket bra musik där med, har du hört dem? http://www.myspace.com/wolvesinthethroneroom

För mig betyder "hinsides" ungefär "på andra sidan", underförstått på andra sidan döden. Du vet där Hin eller Hin Håle, styr och ställer :) Hinsidig blir i så fall kanske "från dödsriket"?

mesphito sa...

Läste lite om Wolves in The Throne Room i ett nummer av Close-Up, samt lyssnat lite på dem. Fast jag har inte fallit för dem än, men jag får ta och lyssna lite mer på dem. :)

Det är mycket möjligt att det är "från dödsriket" för gruppens låttexter handlar enligt Encyclopaedia Metallum, om Död, mörker och religion.