måndag 28 juni 2010

Metaltown 2010 del 3

Om det var soligt på fredagen, varför inte låta det vara regnigt på lördagen. Det var med ett muntert sinne som jag steg av tåget för att traska över Älvsborgsbron med gråa moln på himlen. Men regnet på Metaltown slog inte regnet på Sonisphere förra året så det var inte så farligt. Med detta sagt så kan vi raskt hoppa över till de band jag såg uppträda på lördagen.

Om NILE var det hårdaste bandet på fredagen så var WITCHERY det hårdaste enligt mig på lördagen. Med Legion på sång, Jensen och Rickard Rimfält på gitarr, Sharlee D'Angelo på bas och Martin Axenrot på trummor släppte dem lös apokalypsen om den inte redan släpptes lös på fredagen när NILE spelade. Jag har aldrig sett en argare och galnare sångare än Legion som bland annat välte omkull högtalare, spelade gitarr med mikrofon och slutligen gjorde en french kiss med ett skrikande fan. Jag kände en stor skam att jag inte hade kollat upp bandet förut för det var riktigt bra låtar dem släppte lös. WITCHERY har även släppt ett nytt album med namnet "Witchkrieg", om ni inte har råd att införskaffa detta album så kan ni lyssna på det genom Spotify!
Nästa band blev FINNTROLL och dagens första regnskur passade även på att titta fram. Bandet passade på att spela ett par låtar från sitt nyaste album, "Nifelvind". Men det var inte förrän Trollhammaren spelade som jag upplevde det värsta trycket av folket som stod bakom mig. Jag kan nog säga att detta framträdandet var det mest intimaste jag har varit på.
AMON AMARTHs framträdande hade den bästa scenshowen med sin rök och pyroteknik. Dock såg jag dem på håll, men tur var nog det, för det var mycket folk som ville se dem. Jag tycker att dem var bättre nu än för två års sedan. Och om man ska tro sångaren, Johan Hegg, att dem hade varit uppe i ca 36 timmar så gjorde dem ett riktigt bra gig.
SOULFLYs framträdande var nog det enformigaste framträdandet på festivalen. Jag tyckte att alla låtar lät likadant. Så det blir inte mer om detta bandet.

Det "mysigaste" giget på Metaltown, låter inte metal att skriva mysigaste men ändå, så stod DARK TRANQUILLITY för det. Grabbarna med Stanne i spetsen spelade självmant i Close-Up tältet. Jag kan medge att jag inte direkt lyssnar på DT på fritiden men dem lät rätt bra på Metaltown och deras film som spelades samtidigt under giget var fräck, troligen målad i Photoshop eller något liknande program. Tyvärr så finns det inga bilder pågrund av den dåliga platsen jag fick, längst ut i tältet.

Sista framträdandet blev HATEBREED på grund av att mina kamrater ville se dem. Och det var det röjigaste giget på hela festivalen. Jag är rätt imponerad över att sångaren fick publiken att bilda en circle pit runt ljudbordet. Om jag inte hade nageltrång så hade jag varit med i piten. En sak som är värd att nämna är att vakterna fick arbeta extra mycket under detta giget då det var en kille som lyckades stage-diva upp emot 4-5 gånger under tiden Hatebreed spelade. En del crowd surfing förekom också. Trots sin crossover så tyckte jag att spelningen hade ett gött gung i sig.
Efter det blev det att gå tillbaka mot tåget då ingen av oss är ett vidare fan av IN FLAMES. Nu i efterhand så tycker jag att dem allt kan sänka kostnaderna på mat och dryck. Så nu var min rapport av detta års Metaltown avklarad.

Over and Out
Mesphito

Inga kommentarer: